Prema održivom pomorskom prometu: istraživanje i inovacije u svrhu optimizacije ruta u Puglia i Hrvatskoj
Je li moguće unaprijediti i poboljšati pomorski promet te istovremeno pridonijeti smanjenju emisija u području mobilnosti? Put prema održivom trajektnom prijevozu sada može imati koristi od nove i učinkovite web usluge za određivanje povoljne rute broda. To je moguće zahvaljujući projektu GUTTA - savinG fUel and emissions from mariTime Transport in the Adriatic region, kojeg financira Interreg program Italija-Hrvatska, a koordinira Zaklada CMCC. Glavni rezultati projekta predstavljeni su tijekom radionice otvorene za javnost.
LECCE, 4. svibnja 2022. – Rezultati projekta GUTTA - savinG fUel and emissions from mariTime Transport in the Adriatic region, koji je financiran od strane Interreg V-A programa Italija-Hrvatska, predstavljeni su na javnoj radionici „Journey of a droplet to the ocean of decarbonisation “ . Projekt GUTTA ima za cilj smanjenje ugljičnog otiska na trajektnim linijama između Italije i Hrvatske pomoću automatiziranog alata za optimizaciju ruta, poboljšati prekograničnu povezanost i procijeniti uloga COVID-19 u trajektnom prijevozu. Tijekom radionice, prikazana je web aplikacija za podršku u odlučivanju GUTTA-VISIR osmišljena tako da izračunava trajektne rute s najmanje CO2 u Jadranskom moru.
Na događaju je sudjelovalo nekoliko stručnjaka iz različitih europskih zemalja kako bi predstavili umijeće dekarbonizacije mora i okoliša s više stajališta: regulatornih institucija, istraživanja i akademske zajednice, industrije i ekološke nevladine organizacije. Poseban fokus stavljen je na utjecaj COVID-19 na pomorski sektor te kako je mogao utjecati na njegov put prema njegovoj dekarbonizaciji. Radionica je kroz prezentaciju nekoliko znanstvenih studija i istraživanja pružila uvid u to kako su mjere za suzbijanje pandemije COVID-19 utjecale na pomorski promet. Također, na radionici su predstavljeni rezultati studije koja istražuje moguću ulogu trajekata u pokretanju drugog vala COVID-19 u Hrvatskoj, pokazujući da to nije bio slučaj.
O projektu
GUTTA je projekt prekogranične suradnje, koji uključuje u svoj konzorcij sudionike iz akademske zajednice, industrije i javnog sektora iz Italije i Hrvatske. Projekt ima za cilj unaprijediti i poboljšati pomorski promet te istovremeno pridonijeti smanjenju emisija iz ovog sektora. Također, projekt GUTTA ima za cilj smanjenje ugljičnog otiska na trajektnim rutama između Italije i Hrvatske, pomoću alata za optimizaciju ruta, kako bi se poboljšala prekogranična povezanost i procijenila uloga COVID-19 u trajektnom prijevozu.
GUTTA-VISIR je alat za podršku pri odlučivanju osmišljen tako da izračunava trajektne rute s najmanje CO2, ovisno o prognoziranim meteo-oceanografskim uvjetima u Jadranskom moru. Predstavlja ključni ishod projekta GUTTA i utjelovljuje njegove ciljeve da optimizaciju rute broda učini lako dostupnom uslugom. Alat se temelji na tri glavne komponente: ekološkim prognozama valova i površinskih struja koje pruža Copernicus Marine Service; modela određivanja rute broda VISIR; i web-aplikacije za pregledavanje i istraživanje njegovih rezultata, grafikona i brojčanih podataka.
Operativna pokretanja VISIR-a izvode se u CMCC Supercomputing Centru u Lecceu, Italija. Svakodnevno web usluga GUTTA-VISIR čini dostupnim više od sedam tisuća svježih ruta u Jadranskom i Jonskom moru, koje su besplatno dostupne i koje se mogu preuzeti s weba.
Inicijalni podaci o stanju mora i emisija CO2 trajekta procijenjeni su prema podacima prikupljenim sa simulatora broda instaliranog na Sveučilištu u Zadru (Hrvatska), partneru projekta GUTTA. Uštede CO2 i indikator intenziteta ugljika (CII) dobiveni putem VISIR-a izračunavaju se za rute između različitih luka, vrijeme polaska i opterećenje brodskog motora.
Sučelje prilagođeno korisniku omogućuje korisnicima pregledavanje ruta s najmanje CO2 i može pomoći u procesu donošenja odluka, prije i tijekom plovidbe. To je jedan od glavnih ciljeva projekta koji doprinosi dekarbonizaciji pomorskog sektora.
Uz koordinaciju Zaklade CMCC, Euro-mediteranskog centra za klimatske promjene (CMCC), GUTTA među svojim partnerima uključuje Mare Nostrum – Hrvatsku udrugu brodara, Sveučilište u Zadru, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH te Lučku upravu južnog Jadrana.
Za više informacija posjetite službene web stranice projekta GUTTA na CMCC website te na Interreg Italy-Croatia website.
Key-Data - projekt GUTTA u brojkama
- Financirano od strane Interreg V-A programa Italija-Hrvatska 2014.-2020.
- ERDF (Europski fond za regionalni razvoj) kvota od 1.020.000 EUR
- Trajanje: 42 mjeseca, od siječnja 2019. do lipnja 2022.
- Budžet: 1.200.000 EUR
- 5 partnera: Zaklada CMCC - Euro-mediteranski centar za klimatske promjene (CMCC, vodeći partner), Mare Nostrum – Hrvatska udruga brodara, Sveučilište u Zadru, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH, Lučka uprava južnog Jadrana.
Glavni ishodi projekta GUTTA
1. Operativni sustav GUTTA-VISIR za izračunavanje trajektnih ruta s najmanje CO2 u Jadranskom i Sjevernom Jonskom moru na temelju meteo-oceanografske prognoze usluge Copernicus Marine
● Pogledajte završni video projekta i istražite sve funkcionalnosti GUTTA-VISIR-a: https://youtu.be/JyEhrcsK19A
● WebApp GUTTA-VISIR: https://www.gutta-visir.eu/
● Članak:
Towards Least-CO2 Ferry Routes in the Adriatic Sea
Mannarini G., Carelli L., Orović J., Martinkus C.P., Coppini G.
2021, Journal of Marine Science and Engineering, 9 (2), DOI: 10.3390/jmse9020115
2. Procjena utjecaja COVID-19 na trajektni promet u cijeloj Europi.
Korišteni su podaci iz usluge THETIS EMSA-e, Europske agencije za pomorsku sigurnost.
- Za više informacija pročitajte rad:
How COVID-19 Affected GHG Emissions of Ferries in Europe
Mannarini G., Salinas M.L., Carelli L., Fassò A.
2022, Održivost, 14(9), 5287, DOI: 10.3390/su14095287
***
Radionica
Pomorski promet predstavlja okosnicu globalnog lanca opskrbe i ima značajan utjecaj na okoliš i na klimu te je odgovoran za oko 3% globalnih emisija stakleničkih plinova. Također, značajno pridonosi klimatskim promjenama i njihovim štetnim posljedicama za funkcioniranje ekosustava, ljudske dobrobiti i stabilnosti društava.
Posljednjih nekoliko godina sektor je krenuo putem smanjenja ugljičnog otiska, potaknut preliminarnim regulatornim koracima i inicijativama iz gospodarskog sektora.
Međutim, izazovi za održivu energetsku tranziciju u pomorskom sektoru i dalje su visoki (tehnološka spremnost, stabilna dostupnost goriva bez ugljika, lučka infrastruktura i logistika), a poslovni modeli i dalje moraju puno napredovati u vrijeme rastuće potražnje na tržištu, nedostatka robe, geopolitičkih rizika te globalne zabrinutosti za nove pandemijske valove i zdravstvene krize.
Radionica se bavila nekim važnim temama vezanim za pomorstvo i relevantnim za gospodarstvo i politiku kao što su najnoviji europski zakonodavni prijedlozi o energiji i emisijama (npr. fitfor55) ili tehnološke inovacije i strategije za prelazak na alternativna goriva bez ugljika, naglašavajući izazove koje treba riješiti, prilike i perspektive. Pandemija COVID-19 kao makroekonomski šok, njezin utjecaj na globalni opskrbni lanac i lekcije naučene iz analize onoga što se dogodilo, bila je još jedna od ključnih tema koja je obrađena tijekom radionice.
Radionicu podržava IOC-UNESCO u okviru UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030) i Europska komisija kao događaj inicijative “Europski dan pomorstva u mojoj zemlji” (#EMDin My Country).